2023-02-02
Books on Iraq / イラク関連の本紹介 (4)
Iraq and America / イラクとアメリカ
Ongoingly, I would like to go on with Iraq books by Ms. Sakai. For today, "Iraq and America" (2002, Iwanami Shinsho). In this book, Ms. Sakai traces the transitions of the U.S. policies to Iraq, as well as the changes of Saddam Hussein's strategies both inside and outside of the country.
As for the Middle East, we tend to see religious or cultural conflicts as the causes for the confrontation with Europe and the U.S., but it is more likely the case that there are political and economic reasons in the background, for which a cause of religion is claimed to justify the fray.
As discussed in "Middle East Issues", such religious/cultural conflicts are rooted in the incitements by Western countries that sought for their own interest. Ironically, they now suffer from the conflicts that should have served for them.
Because communism holds atheistic world view, it doesn't go together with Muslim countries. Iraq is one of few exceptions in this regard. Saddam Hussein redistributed the oil income to Iraqi people. At earlier times, he was generous to his opponents Kurds or Shias, building roads and houses in Kurdish areas or Shia's sanctuary Najaf and Karbala.
For the Baath party administration, he adopted the meritocracy and installed a council in the Kurdish autonomous areas. The democratization policy was merely a formality. He placed various security and surveillance systems to solidify his control.
Iran-Iraq war broke out in 1979, for which Hussein successfully gained huge economic assistance by the Gulf countries in return for protecting them from Iran. As the U.S. and European countries supported Iraq, too, Hussein went ahead with the militarization. Kuwait was one of the Gulf countries that supported Iraq and sent significant financial loans to Iraq.
After Iran-Iraq war, Saddam Hussein planned to raise the oil price to adjust the inflation and supply shortage, and called for coordination to the Gulf countries. Kuwait, however, did not only dismissed it but also demanded Iraq to repay the debt. With resentment, Iraq invaded Kuwait in expectation of condonation by the U.S. To Hussein's disappointment, the U.S. completely changed its attitude toward Iraq and decided to go to the Gulf war in 1990. As the next artifice, Hussein tried to create a linkage between Iraq's invasion of Kuwait and the Israel-Palestinian conflict. His claim gained a large support in the Arab world, but Hussein became shackled by this powerful story of an Arabic hero.
A secular nationalist Saddam Hussein is ideologically opposite to Usama Bin-Laden, a strict Islamic activist. According to Ms. Sakai, however, they are similar in terms of their characteristics as "monsters generated in relation with the Western countries including the U.S. This means that these monsters were generated from and within the US-Soviet antagonism during the Cold War. But they were in direct opposition to the Western world, still operating on the same antagonistic structure. Both Hussein and Bin-Laden survived by taking advantages of the US-Soviet antagonism. Then, as Ms. Sakai said, the biggest question to us is how we can break away from such a structure.
引き続き、酒井啓子先生のイラク本をご紹介しようと思います。 今日は『イラクとアメリカ』(岩波新書)。 この本にはアメリカの対イラク政策の変遷に加え、サダム・フセインが国内外で取った戦略の変遷が辿られています。
中東というと、宗教や民族などが欧米との対立の原因と考えてしまいがちですが、実際には政治的経済的な理由が背後にあり、表向きの大義名分として宗教などが叫ばれているというのが実情のようです。
『<中東>の考え方』で詳しく説明されていましたが、この宗教的文化的対立も、元はと言えば、西欧が自国の利益を追求するために煽り利用した争いだったわけで、後になって自分が苦しめられるようになってしまったというわけです。
唯物論を掲げる共産主義は宗教を否定するため、イスラムの国々とは相性が悪いのですが、イラクは共産党が政権を握った数少ない国の一つです。フセインは石油によって得られた収入を国民に分配したのですが、クルド地域での道路・住宅開発やシーア派の聖地であるナジャフやカルバラーでモスクを建設するなど、民族や宗派の違いを超えて分けました。
また、バアス党運営では能力主義を打ち出し、クルド自治区では評議会などを設置し、民主化を進めました。もちろん、これらは形式的なものに過ぎず、実際にはフセイン自身の親族が統治する秘密警察によって国民の監視を強化しています。
1979年に始まったイラン・イラク戦争では、イランから守るという名目で湾岸産油国からの経済支援を取付け、欧米からの支持を受けたフセインは軍事路線を突き進みます。
イイ戦争後のインフレと物不足を解消するため、フセインは石油価格上昇を湾岸産油国に呼びかけますが、クウェートはそれに応じず、1990年にはイラクのクウェート侵攻へと発展しました。しかし、フセインの思惑は外れ、アメリカはイラク容認の態度を一変、湾岸戦争へと突入します。 そこでフセインは、イラクのクウェート撤退とイスラエルのパレスチナ撤退を接続するという策に出ます(パレスチナ・リンケージ論)。これはアラブ世界の人々の大きな支持を得ることになりますが、逆にこの華やかな物語が足枷となって「アラブ世界の英雄」という虚像から離れられなくなります。
さて、サダムは世俗民族主義、ビン・ラディンはイスラム主義者で、主義的には正反対だが、「アメリカを含む西側が作り上げたモンスター」という性格は共通している、と酒井先生は述べます。「アメリカを含む西側が作り上げたモンスター」というのは、冷戦時の米ソ二極対立構造がその原因であるからなのですが、この「モンスター」はアメリカの圧倒的軍事力に真っ向から対立するものとして、同じ二極対立構造の上にある。また、フセインもビン・ラーディンもこの二極対立構造を利用して生き延びてきました。そう考えると、この二極対立構造からどのようにして脱却するかということが最も重要な課題として見えてくることになります。